OSHO - Omul nu are un destin + VIDEO (RO)


OMUL NU ARE UN DESTIN

OSHO

Viața ta este viața ta și nu poate fi trăită decât într-un singur fel; nu există alternativă. Iar singurul fel în care-ți poți trăi viața trebuie găsit de tine. Viața ta nu este gata făcută, ca o autostradă cu milioane de oameni circulând pe ea, îndreptându-se fiecare spre țelul lui, iar tu, neavând de ales, trebuie să te alături mulțimii. Nu, nu există vreo autostradă a existenței. Există doar cărări mici, făcute într-o totală singurătate. Și ține seama că nici acele cărări nu sunt gata marcate în fața ta, ca să poți spune: „Acum am pășit pe cărarea numărul unsprezece”. Cărarea ta nu există decât în momentul în care tu o faci; tu o creezi, prin mersul tău înainte.


Viața are un mod misterios, minunat, de a ți se așterne în față. Ea nu te tratează ca pe un tren care aleargă pe șine. Un tren nu are de ales, nu se poate duce unde dorește. Șinele de sub el sunt fixe, altcineva le-a hotărât direcția. Șinele sunt destinul trenului, care se va îndrepta spre o destinație dictată de altcineva. Omul nu are un destin și un sfârșit prestabilit al călătoriei sale prin viață, deși acest lucru i se repetă de mii de ani. Este ceea ce eu numesc un mod viclean de a înșela și a exploata oamenii. Fiecăruia dintre voi vi s-a spus că aveți un destin, dar nu cred că v-ați gândit vreodată să comparați acest concept cu șinele de cale ferată, iar pe voi, cu un tren. Vă îndemn acum să vă gândiți: numai trenurile au destinații și stații terminus inevitabile.

Poate cuvântul „destin” vă sună chiar ca ceva frumos, dar, de fapt, el ascunde o realitate urâtă. Și eu l-am auzit, încă de când eram copil, și de câte ori îmi era menționat, într-o oarecare împrejurare, spuneam: „Te rog, nu mă insulta!” Când i-am răspuns astfel unuia dintre profesorii mei, a fost șocat. Mi-a replicat: „Dar nu te insult! A avea un destin nu este o insultă, este cel mai onorabil lucru în viața cuiva”. Atunci i-am spus: „Se poate să fie pentru dumneavoastră, pentru că nu înțelegeți ce spuneți prin asta. Destin înseamnă predeterminare. Înseamnă că ziua mea de mâine este prestabilită de cineva. Și nici măcar n-am fost consultat, ca și când n-ar fi treaba mea. Eu sunt un nimeni, doar o carte de joc în mâna cuiva care poate să facă cu ea ce vrea el. Jocul pe care alege să-l joace este destinul meu. Înseamnă asta respect față de mine?”

De fapt, n-ar fi trebuit să mă supăr pe profesorul meu. Nu el inventase această idee prostească. Este o credință înrădăcinată în mintea multor popoare ale lumii. I-am mai spus: „Înțeleg că sunteți șocat, dar asta este pentru că nu v-ați gândit niciodată până acum la înțelesul termenului ‘destin’. Cum aș putea eu să am un destin? Până acum nu țin minte să-mi fi făcut planuri în legătură ce voi face în viață. Iar dacă eu n-am decis nimic – nici cum, nici cât să trăiesc – atunci cine e individul care mi-a decis soarta? Eu nu-l cunosc, nu ne-a făcut nimeni cunoștință. Și cu ce drept a făcut el asta? Mie nu mi-a cerut părerea. Măcar din politețe ar fi putut să mă întrebe: ‘Uite, ăsta o să fie destinul tău. Îți place, sau nu?’ Până acum însă, nimeni nu m-a abordat în privința stabilirii traseului meu în această viață”.

Sursa: OSHO - From Misery to Enlightenment (De la suferință, la iluminare)

Traducerea: Olga Constantin (Frumoasa Verde)

OSHO - Viața mea nu este filozofie (RO)


Comentarii

POSTĂRI ALEATORII

Avertisment!

Frumoasa Verde” este un blog de cultură generală, care cuprinde teme din toate domeniile vieții. Articolele din domeniul sănătății sunt alcătuite sau preluate cu grijă, din surse considerate de noi respectabile, dar nu se constituie în sfaturi medicale autorizate.

CONTACT

Nume

E-mail *

Mesaj *